Fælles ferie for alle singler
     siden 1996

3-billeder-test+++

For alle der rejser alene - singleferie.dk

Rejseberetninger

Sri Lanka februar 2016
Jeg sidder med et smil på læben og tænker tilbage på ”mit” Sri Lanka. 14 dage med et hav af oplevelser er nu slut og jeg sidder nu tilbage med nogle fantastiske minder om et skønt land, en smilende befolkning og en helt igennem eminent arbejdsoplevelse.
Vi startede turen sammen fra Kastrup og havde en dejlig problemfri rejse til Colombo, hvor vi blev mødt af Kumar, Rukmal og Asanke, som skulle være med os de næste 9 dage på vores rundrejse.
Rundrejsen bød på et hav af oplevelser, heriblandt kan jeg nævne Løve Klippen med 1200 trappetrin til toppen, landsby besøg, Dambulla templet, en togtur med et gammel fragt tog, fascinerende ruiner af de gamle paladser, te plantager og det berømte tempel i Kandy, ”Tempel of the Tooth Relic”, hvor en af Buddhas tænder bliver opbevaret.
De oplevelser jeg vil fremhæve er dem der berørte mig mest og uden at skulle tænke over det 2 gange, kan jeg sige at det er den storslåede natur og det mangfoldige dyreliv og sidst men ikke mindst den smilende, hjælpsomme og imødekommende befolkning.
På selve rundrejsen var vi på safari i 2 af de store nationalparker, hvor vi fik lov til at opleve naturen og dyrene på nærmeste hold. At opleve elefanter, krokodiller, vandbøfler, krybdyr og fugle være i deres naturlige omgivelser og med deres indbyrdes kampe arterne iblandt og ikke mindst deres sammenhold i deres familier/flokke, det kan simpelthen ikke beskrives med ord, smukkere bliver det ikke. Så skal det nævnes at dyrelivet ikke kun befandt sig i de store parker, men fandtes alle steder man kom, hvilket giver et godt billede af hvor rigt et dyreliv der findes på Sri Lanka.
Og når vi snakker smukke ting, så skal den grønne overdådigt frodige natur nævnes. Fra det plantage belagte højland, til den uberørte tætte skov, vandfald og hvide sandstrande og palmetræer så langt øjet rækker, det er uden tvivl den bedste balsam for sjælen.
Sidst men ikke mindst skal befolkningen fremhæves, for de er uden tvivl lige så vigtig en del af det store billede. Hvis det ikke var for deres smil og imødekommenhed ville helhedsbilledet falme, men befolkningen er netop dem der fuldender det hele. Uanset hvor man befandt sig, blev man mødt af et smil og havde man behov for lidt vejvisning eller hjælp af anden art, så var der altid hjælp at finde.
Selve rundrejsen slutter af i Unawatuna, hvor vi skal tilbringe de sidste 5 dage. Unawatuna byder på masser af shopping, badning og sol, en svedig vandretur til en paradis strand og et besøg på en skildpadde farm hvor man gør hvad man kan for at redde havskildpadderne. Jeg vil huske min første tur til Sri Lanka som en tur fyldt med oplevelser, hyggeligt samvær, masser af gode grin og vigtigst så er det et sted jeg gerne vil besøge igen.
Skrevet af Randi, Sri Lanka, februar 2016

Bali 11.05. til den 26.05.2014
Vi fløj fra Danmark kl. 15.30. og havde ca. 24 timers rejse foran os. Der var god plads i flyveren, så vi kunne brede os lidt, og med stop i Doha og Singapore hvor vi fik strakt benene lidt, så forløb turen ganske godt. Vi landede kl. 21, lokal tid, i Denpasar. Efter at vi havde krydset security, betalt visum, og fået bagagen udleveret, mødtes vi med vores guide Made. Han kørte os til vores hotel i Ubud, som lå en times kørsel fra lufthavnen. Vi fik checket ind, og krydset en ret stejl kløft, til vores værelser. Klokken nærmede sig 22, og vi havde spist aftensmad på flyet, så vi aftalte at mødes til en enkelt godnat drink inden sengetid.
Tirsdag den 13/5: Efter morgenmaden havde vi aftalt at mødes med Made, så vi kunne arrangere udflugter for vores 4 dage i Ubud. Made var meget fleksibel, og sammensatte hurtigt 2 heldagsturer til os, ud fra vores ønsker. Efter mødet var der tid på egen hånd til at se lidt på byen, eller slappe af ved poolen.  Vi mødtes kl. 19 ved poolen for at gå samlet til restauranten ”The 3 monkeys”. Lækker mad, og udsigt over ny høstede ris marker.
Onsdag den 14/5: Vi blev hentet ved hotellet kl. 8.45. Vi kørte til byen Kesiman for at se den berømte Barong dans. Dansen varede
fra 9.30-10.30. Det var nærmest et teaterstykke i 6 akter. Heldigvis fik vi udleveret en beskrivelse på dansk, som forkl.arede handlingen og de forskellige figurer i dansen. De var meget dygtige, og det var et veludført stykke. Vi kørte videre i ca. 40 minutter til byen Celuk, som er kendt for at lave sølv smykker.  Vi fik en lille fremvisning, og mulighed for at shoppe lidt. Vi fortsatte til byen Mas, som er kendt for deres flotte træudskæringer. De fortalte lidt om de forskellige træsorter, vi så de lokale balinesere arbejde, og så kunne vi selvfølgelig købe deres produkter. På vej mod templerne ved Gunung Kawi, gjorde vi holdt ved nogle virkelig smukke ris terrasser på vejen. Da vi nåede frem fortalte vores guide om religionen og traditionerne. Ved 14.30 tiden var vi fremme ved vores frokost stop, med udsigt over vulkanen Penelokan og Batur søen. På hjemturen stoppede vi ved kaffe og krydderi plantagen ved Oky. Vi så bl.a. frisk kanel, vanilje, kaffe, peber og kakao. De havde også den specielle Væsel kaffe, hvor en del af bearbejdningen af kaffebønnen foregår i tarmsystemet på et væsel dyr. Der var også smagsprøver. Sidste stop på turen var landsbyen Pengelipuran. Her var vi heldige at ankomme på en fest dag, så alle var kl.ædt på til ceremonien. Der var en rigtig hyggelig og venlig stemning, og flere af de unge var lige så interesserede i at tage billeder af os, som vi var af dem. Vi var derfor noget senere hjemme end forventet. Først ved 19 tiden ankom vi til hotellet. Efter et hurtigt bad var vi kl.ar til at gå ud og spise.
Torsdag den 15/5: I dag var der tid til afslapning oven på en begivenhedsrig dag. Nogle valgte et besøg i abeskoven, som vi nærmest boede nabo til. Andre gik på opdagelse i byen. Vi mødtes igen kl. 19 til fællesspisning.
Fredag den 16/5: Så var det igen blevet udflugtsdag. Vi havde pakket kufferterne, og de blev sendt med bil direkte til Sanur, hvor vi skulle bo de næste 9 dage. Vores udflugt ville så slutte dernede sidst på dagen. Vi startede med at køre 1½ time nord på til Bedegul søen, som ligger 1300 m over havet, og det store tempelkompleks Ulun Danu Beratan. Her var det betydelig køligere end Ubud kunne vi mærke.
Næste stop var de varme kilder. Der var en lille stejl gåtur ned til stedet, gennem risteresser og smuk natur. Vandet var dejlig varmt, og havde en gullig farve pga. af naturligt høj forekomst af sulfat. Her var mulighed for at bade, hvilket dog kun et par stykker benyttede sig af.
Videre til næste stop, hvor vi havde frokost pause, med udsigt over risterasserne. Herefter gik turen videre til en sommerfuglepark. Vi prøvede at holde både vandrende pinde, blade og næsehornsbiller, samt en masse sommerfugle. Der var også et lille museum med udstillede sommerfugle. Sidste stop på turen var Tanah Lot templet. Det lå rigtig smukt placeret ved kysten. Det vrimlede med turister, da det var et populært sted at se solnedgangen. Tiden var skredet lidt for os, og det havde været en lang dag, så folk var trætte. Vi besluttede at se templet på afstand, og så ellers sætte kursen mod Sanur. Vi var fremme ved 19 tiden, så fællesspisningen blev rykket til kl. 20, og det blev på strand restauranten lige ved siden af vores ressort Suri Sanur.
Lørdag den 17/5: Efter morgenmaden, som blev serveret direkte på hver vores terrasse, mødtes vi med Made kl. 10, så vi kunne planlægge resten af feriens udflugter. Herefter havde vi tid til afslapning ved havet indtil aftensmaden, som vi spiste på Alice´s place, som lå lige over for hotellet. Efter maden fortsatte de fleste på Irsk pub ”The wicked parrot”, som dog lukkede kort efter vores ankomst. Vi erfarede at ikke meget er åbent efter 23 i Sanur, det lykkedes dog nogle stykker at finde en bar der havde lidt længere åbent.
Søndag den 18/5: Vi mødtes kl. 10 ved poolen, for lige at høre hvem der gjorde hvad. De fleste kiggede forbi et lille søndags marked, som lå på vejen til stranden, men ellers var der dømt strand afslapning. Efter frokost måtte vi have et par af receptions medarbejderne til at flytte nogle flere liggestole fra poolen og ned til stranden, så alle kunne få en liggeplads. Vi havde af bitter erfaring lært at passe på vores ting på stranden, ikke pga. tyveri, men pga. af en fræk hund, der ikke kunne stå for fristelsen til at erhverve sig et nyt stykke farvestrålende legetøj, i form af et par lyserøde sanddaler. Om aftenen spiste vi på Cinnamon, hvor der var Balinesisk danseunderholdning.
Mandag den 19/5: Endnu en afslapningsdag. Vi spiste aftensmad på Matahari, som lå på stranden. Der er en frisk brise som gør temperaturen meget behagelig om aftenen på stranden. Aftenen før havde vi haft det meget varmt under spisningen.
Tirsdag den 20/5: Så var det igen blevet tid for udflugt. Vi blev hentet kl. 9 på hotellet, der var 2 i denne omgang der havde valgt at blive hjemme. Vi havde frabedt os flere templer og heldagsudflugter, så vores meget samarbejdsvillige lokal guide Made, havde forkortet en længere tur ned til 4 timer ved at pille de fleste templer ud. Vores første stop var ved Kl.ung Kung, et stort palads område som siden 1710 havde fungeret som hovedstad i det daværende fyrstedømme, indtil 1908 hvor paladset blev raseret. Vi så bl.a. justits paladset som fungerede som domstol, smukke loftsmalerier med hver deres historie, og et lille museum med gamle malerier og effekter. Næste stop var Goa Lawah hulen som er kendt for at huse tusindvis af flagermus, hvilket vi tydeligt kunne både hører og lugte da vi nærmede os stedet. Balineserne ser hulen som hellig, og der er bygget et tempel og et lille alter foran indgangen for at beskytte den. Tilbage ved bussen var vi blevet tørstige i varmen, så vi krydsede vejen, og fandt et sted at købe noget koldt at drikke, mens vi nød udsigten over vandet. Sidste stop lå kun få minutters kørsel længere ude af vejen. Det var et sted hvor de udvandt salt. Vi så processen, og det færdige produkt, og vi kunne også købe det færdige salt, som indeholdt ekstra mange mineraler da det blev udvundet på vulkan sand. Vi var tilbage i Sanur kl. 13, så der var masser af tid til at nyde sol, strand eller pool inden vi skulle mødes kl. 19. Taxaerne ventede for at køre os til Serenity som var en spansk restaurant. Lækker indrettet og dejlig kølig. Vi blev spurgt om de måtte tage et billede af os til deres facebook hjemmeside, det fik de lov til. Hjemturen foregik til fods for nogle og taxa for andre.
Onsdag den 21/5: Vores guide Made havde tilbudt folk at komme hjem og se hvordan han boede privat, uden betaling selvfølgelig. Det var en stor oplevelse. Turen varede et par timer, og hans familie var der også til at hilse på. Det faldt sammen med en helligdag hernede, så mange af de lokale var kl.ædt i hvidt, og de havde fri fra arbejde. Vi havde valgt at spise aftensmad på vores egen restaurant ”Sand” i håb om at der var ceremonier på stranden, men det så vi nu ikke noget til, men som altid lækker mad.
Torsdag den 22/5: Formiddagen var til fri disposition. Vi blev hentet kl. 14 af Made, som kørte os ud til Mads Langes grav og mindesmærke. Det havde i 2007 været 200 års dag for hans død. Det var blevet markeret af mange af de herboende danskere, samt efterkommere af slægten som var rejst hertil fra både Danmark og USA. Vi kørte videre til Kuta, en livlig surfer by, hvor de unge samles fra hele verden, især Australien. Sanur er det mere familievenlige alternativ. Efter et par timer i Kuta var de fleste enige om at Sanur var det rette sted for os. Vi blev sat af ved det store indkøbscenter, som nærmest ligger på stranden. Halvdelen gik direkte på shopping, og vi andre gik langs stranden for at finde skygge og noget koldt at drikke. Vi mødtes igen kl. 17, og kørte videre til vores sidste stop, spisning på stranden med udsigt til solnedgangen. Udsigten blev dog delvis dækket af skyer, og delvis af ihærdige kinesiske fotografer, men flot var det.
Fredag den 23/5: I dag havde halvdelen af gruppen valgt at tage på sejltur. De havde en rigtig hyggelig dag. Resten slappede af ved poolen, eller var på shopping tur. Vi spiste på ”Hotel Santrian” om aftenen. De havde seafood grill aften og levende musik på stranden. En lidt blæsende omgang, men heldigvis lagde vinden sig. De havde også en lille galleri udstilling, som vi hastigt så på vej ud, hvorefter vi fór vild på det store hotel område. En venlig medarbejder måtte vise os udgangen. Vi tog en drink på ”The wicked parrot” på hjemvejen.
Lørdag den 24/5: Så nærmede afrejsedagen sig. Dagen blev brugt på afslapning, massage, shopping osv. Vi sluttede som vi startede i Ubud, med at spise på ”The 3 monkeys” som også havde en afdeling i Sanur. Og trods hårdnakkede argumenter, så var der altså ingen aber på restauranten.
Søndag den 25/5: Hjemrejse dag! Vi skulle checke ud kl. 12, og så samles på 2 værelser, så vi havde mulighed for et bad sidst på dagen. Nogle valgte at beholde deres eget værelse resten af dagen for et ekstra tillæg. Så gik dagen ellers med at lade batterierne op til den lange flyvetur hjem. Igen var vi heldige at der var god plads det meste af vejen, så vi kunne brede os, og tænke tilbage på en masse gode oplevelser og et fantastisk land, som absolut er et besøg værd.
Tak for en rigtig god tur alle sammen!
Skrevet af Conny, Bali 2014

Sri Lanka 03.03. til den 18.03.2014
Dag 1: Afgang fra Kastrup lufthavn kl 14.00. Vi mødtes i lufthavnen kl 11.30, så vi alle fik hilst på hinanden inden flyveturen.  Vi havde en mellemlanding i Dubai, med et par timers ventetid, ellers gik turen planmæssigt.
Dag 2: Vi ankom til Colombo lufthavn kl 9 om formiddagen. Vi blev modtaget af vores lokal guide Komar, og en repræsentant for C&C’s kontor i byen. Inden vi steg ombord på bussen, der skulle kører os de 4-5 timer til Sigiriya, fik vi vekslet/hævet penge, så vi var klar til turen. Ved middags tid lavede vi et stop ved en smuk sø, hvor der var arrangeret frokost buffet til os. Her fik vi første gang mulighed for at smage alle de lækre og stærke Sri Lankanske retter.
Vi var fremme ved hotellet ved 14 tiden, alle var trætte og glædede sig til en tur i den dejlige pool, så vi udsatte elefantrideturen til senere. Hotellet var dejligt, masser af aber og fugle i træerne, og udsigt til Sigiriya klippen som vi skulle bestige dagen efter. Vi mødtes til fællesspisning kl 19.30.
Dag 3: Der var afgang mod Sigiriya klippen kl 7.30 for de morgenfriske.  Vi var 10 i alt, der havde mod på turen.  Efter højest 10 minutters kørsel med bussen var vi ved foden af klippen. Alle klarede opturen i fin stil, og udsigten fra toppen var bestemt det hele værd. To timer senere stod alle igen ved bussen, og vi kørte tilbage til hotellet for at hente resten af gruppen. Turen gik herfra videre til Pollonnaruwa hvor vi besøgte et lille museum, det var mest for at give os en idé om oprindelsen af de ruiner og tempel komplekser vi skulle ud og se efterfølgende. Noget man skal være opmærksom på hernede, er at selv om det kun er en ruin af et tempel, så er det stadig påkrævet at have tildækkede skuldre og knæ, samt bare tæer, hvis man ønsker at træde ind på området.
Ved 14 tiden kørte vi mod Kawdulla og Minneriya national park. Vi blev placeret i 3 forskellige 4-hjulstrækkere, og så kunne safari turen begynde. Vi så masser af fugle, elefanter og vandbøfler. Vi parkerede så vi havde frit udsyn til en større flok elefanter på 50-60 individer der langsomt bevægede sig mod vandet, mens de spiste på vejen. En rigtig god oplevelse.
Vi var tilbage ved hotellet kl 18.30, så der var lige tid til et tiltrængt bad, inden vi mødtes til aftensmad kl 19.30.
Dag 4: I dag startede vores fælles udflugt først kl 11, så der var mulighed for prøve elefantridning fra morgenen. En anden mulighed var en landsby tur, der både bød på sejltur, og en tur med en oksekære.
Kl 11 blev vi hentet med jeeps ved hotellet. Vi skulle til Wasgamuva national park. Parken ligger kun 130 km væk, men pga de dårlige veje tager det omlring 4 timer at nå frem. Vi havde fået en frokost pakke med fra hotellet, stedet hvor vi spiste havde desværre ingen kolde øl, men de sendte lynhurtigt en tuk tuk afsted efter nogle.
Ved 15 tiden var vi fremme ved national parken, vi holdte et kort toilet stop, hvor der også var mulighed for at kigge på et lille museum med udstoppede dyr fra parken. Den er især kendt for læbe bjørne, men dem så vi desværre ikke noget til. Vi så til gengæld krokodille, hjort, fugle og masser af elefanter. De var lidt mere aggresive her på stedet. Vi måtte af samme grund ikke få taget/presenningen af vores jeep’s. Vi blev også på et tidspunkt jagtet af en elefant der mente at vi var kommet lidt for tæt på. Efter ca. 3 timers safari begyndte det at blive mørkt, og vi begav os hjemad. De fleste havde på det tidspunkt lidt svært ved at overskue den lange køretur hjem i mørket. Vi var tilbage ved hotellet kl 21.30, så der blev ikke tid til bad inden vi spiste aftensmad.
Dag 5: I dag fortsatte rundturen mod Kandy, vi kørte fra hotellet kl 8.30. Vores første stop, efter en halv time, var ved en beklædnings fabrik. Her fik vi fremvist forskellige silketyper, og beklædnings genstande, og der var selvfølgelig mulighed for at købe lidt ind. Efter yderlig 40 minutters kørsel var vi ved Rock Tempel, og Golden Tempel. En kort, men hård vandretur til toppen af klippen, fulgt på vej af aber og hunde, og så stod vi foran et imponerende tempel kompleks bygget ind i klipperne. Der var 5 store rum med masser af sten buddhaer hugget ud af klippen. Som ved alle attraktioner hernede vrimler det med skole børn i deres hvide skole uniformer. De er meget nysgerrige, men også generte, men de stiller meget gerne op til fotos. Det er dejligt at se hvor meget uddannelses systemet hernede gør, for at børnene skal lære om deres baggrund og kultur. Skolegang hernede er gratis.
Tilbage ved bussen var der ca. 45 minutters kørsel til næste stop, en ”Spice Garden” som man finder mange steder hernede. Det var ved at være middagstid, så vi startede med at spise frokost. Herefter var der rundvisning i haven, som tog ca. en times tid. Vi fik duftet og kigget på alt fra vanilje, kardemomme og kakao til te, kanel og tigerbalsam. Vi sluttede af med en kop te, mens han fortalte om de forskellige produkter de producerede på stedet,som kunne kurere stort set alle dårligdomme, og som kunne købes i deres souvenir shop. Der var også 5 minutters nakke massage til alle der havde lyst til det. Herefter blev der handlet stort ind.
Herfra gik turen direkte til Kandy, vi var fremme kl 16, og allerede kl 16.45 skulle vi mødes igen. Vi skulle se en lokal danseopvisning, det lå kun 5 minutters gang fra hotellet. Det var et imponerende show, danserne var virkelig dygtige. Showet varede ca. 1 time. Tilbage på hotellet spiste vi fælles aftensmad kl 19.30.
Dag 6: Vi kørte mod elefant børnehjemmet kl 7.30. Køreturen tog ca. en halv time. Vi startede med at se de mindste få flaske. Der kunne købes biletter for dem der gerne ville prøve at holde flaske, mens baby’erne drak. Der var desværre udsolgt da vi nåede frem, så vi måtte nøjes med at se på. Det virkede også lidt kaotisk, så folk var godt tilfredse med at de ikke havde fået billet. Det blev heldigvis bedre, da vi havde været rundt og set de voksne elefanter. Chefen var ikke til stede, så elefant passerne så deres snit til at tjene lidt ekstra på at tage billeder af folk helt tæt på elefanterne. Det fik dog en brat afslutning, da chefen pludseligt kom farende og råbte af passerne. De fik pludseligt meget travlt med at komme afsted med deres elefanter.  Vi krydsede herefter gaden, og gik ned til floden og afventede at elefanterne skulle komme ned til deres daglige bad. Et imponerende syn, da 25-30 elefanter kommer ned af gaden og ud i vandet. Vores lokal guide havde reserveret pladser til os i skyggen på en balkon, så vi kunne sidde og få noget koldt at drikke, mens vi så på elefanternes vandpjaskeri.
Vi kørte tilbage mod Kandy, vi spiste frokost på 5. etage i et af de eneste højhuse vi har set hernede. Der var flot udsigt og god mad. Som altid buffet med Sri Lankansk afsnit, og en afsnit med mere vestlig mad, og kage buffet til dessert.
Vi havde stadig 2 stop på turen, den første var ved en ædelstens værksted/butik. Vi så en kort film om de ædelsten man finder her i landet, og bagefter en rundvisning hvor vi så den ægte vare, og hvordan de sliber dem til, og laver smykker af dem. De der skulle købe smykker, fik dem bragt direkte til hotellet samme aften, en fin service.
Sidste stop var et snedker værksted hvor vi fik præsenteret de træsorter der findes på øen, og et besøg i deres store butik, det lå nabo til et batik værksted, hvor vi så hvordan de med voks og farver lavede de billeder som kan købes overalt hernede.
Vi var tilbage ved hotellet ved 16 tiden. De, der havde lyst og energi til mere, skulle mødes kl 16.30, hvor vi sammen ville besøge tandtemplet, som vi boede lige overfor. Templet har efter sigende et helligt guld skrin der indeholder en tand fra Buddha.  Folk var trætte efter en lang og spændende dag, men vi var 5 i alt der besøgte templet. Det tog noget længere end forventet, og vi var først tilbage kl 19, vi havde fælles spisning kl 19.30.
Dag 7: Vi checkede ud og fortsatte rundturen kl 9. Vi startede med Botanisk have, som kun lå 10 minutters kørsel fra hotellet. Gåturen i haven tog ca. 1½ time. Et rigtig hyggeligt sted, med masser af historie, gamle træer, store frugt flagermus og en afdeling med orkideer.
Turen gik videre mod Nuwara Eliya og te plantagerne. En smuk køretur, hvor vejene blev smallere, og bugtede sig mere og mere opad. Der var te plantager så langt øjet rakte. Vi stoppede på en fabrik, hvor vi fik en rundtur, og selvfølgelig en kop te. Den originale Ceylon te. Vores frokost stop lå kun 10 minutter fra fabrikken. Den havde den mest betagende udsigt vi endnu havde set. Virkelig imponerende.
Vi var fremme ved vores hotel i Nuwara Eliya ved 16 tiden, så der var tid til en gåtur op i byen, for dem der havde lyst til det. Hotellet var, ligesom det forrige, fra den engelske koloni tid, gammelt og slidt, men samtidig også meget elegant. Fælles aftensmad kl 19.30.
Dag 8: Afgang fra hotellet kl. 9. Vi startede med at køre til nærmeste bank, så folk kunne få vekslet penge om. Vi kørte videre, med et par fotostop af te-arbejderne og et hindu tempel, samt et enkelt toilet stop. Ved frokosttid kørte vi op til det mest fantastiske sted ”Heaven’s edge”. Udsigten var usandsynlig flot, ingen havde lyst til at køre videre. Vi spiste frokost i deres fornemme restaurant, hvor vi for første gang fik serveret maden, bagefter nød vi udsigten lidt, og vi fik lov til at se et af deres 30 værelser, som alle vendte ud mod kløften, og den fantastiske udsigt.
Busturen gik videre gennem landskabet, med flere fotostop undervejs. En halv time før vi var fremme ved hotellet passerede vi den nationalpark som vi skulle besøge næste dag. Dejlige værelser med udsigt over en sø. Fælles aftensmad kl 19.30.
Dag 9: Formiddagen var til fri disposition. Nogle gik på byrundtur, mens andre slappede af ved pool’en. Vi spiste fælles frokost kl 12.30 og kl 14 kørte vi mod nationalparken Udawalawe. Det var en rigtig god park, rangerne havde stor respekt for dyrene, det var gode jeeps vi kørte med, og vi så et hav af dyr. Elefanter selvfølgelig, men også manguster, sjakaler, krokodiller, aber, skildpadder og mange flere.
Vi var først tilbage ved hotellet kl 19, så vi udsatte spisningen til kl 20, så folk kunne få et tiltrængt bad.
Dag 10 - 16: Afgang kl. 9 fra hotellet. Vi kørte direkte til Unawatuna, vores sidste stop på turen. Vi havde dog et par foto stop undervejs. Vi var fremme ved 14 tiden. Vi havde forudbestilt frokost på hotellet, så den stod klar til os. Vi spiste sammen med vores lokal guide og chauffør og medhjælper, så vi kunne få sagt ordentligt farvel, og vi kunne få overbragt de drikkepenge som vi havde samlet ind til dem.
Nu stod den så bare på afslapning for resten af turen. Vi fortsatte med at spise aftensmad samlet, på forskellige hyggelige restauranter, og for dem der havde lyst til at se og opleve mere, lavede vi små halv-dags udflugter. Vi var bla på hval safari, på cykeltur, på sejltur med besøg på 3 øer, på fugle tur, bytur til Galle og fortet og besøg på en havskildpadde farm. På skildpadde farmen fik vi en ekstra, rigtig spændende oplevelse. Dagen efter skulle de udsætte 100 skildpadde unger i havet, hvis vi havde lyst til at komme tilbage, kunne vi hjælpe med det, mod en lille donation til centret. Det var der mange der gerne ville. Skrevet af Conny, Sri Lanka 2014

Filippinerne - Coco Beach Island Resort 27.10. til den 11.11.2013
Guidens erindringer

Jeg lukker øjnene og drømmer mig tilbage til paradis… Efter en utrolig behagelig og problemfri rejse fra København til Doha og derefter videre til Manila, starter vi dag 2 med en køretur fra Manila til Batangas og her venter udriggerbåden på os. Endelig er der kun en kort sejltur mellem os og Mindoro Island og Coco Beach Resort, som vil være vores hjem de næste 14 dage.
Efter en times tid kan vi sætte fødderne i sandet og gøre os bekendte med Coco Beach for første gang. Vi når kun lige at træde et skridt fra stranden og ind på hotellet og så kan vi høre sang. Her bliver vi modtaget med sang fra personalet og får en halskæde af muslingeskaller lagt om nakken. Sikke en velkomst! Efter check-in bliver vores kufferter båret op af trapperne på bakkesiden til vores bambus bungalows, nu er vi klar til at ferien og oplevelserne kan begynde.
En ny dag kan begynde. Sabang by er vores nabo, og som de høflige mennesker vi er, så skal man selvfølgelig sige hej til sin nye nabo, så vi tager den ca. 1 time lange gåtur gennem palmelund og langs små bugter til Sabang by. Her udforskes de små gader og vi tager en lille forfriskning inden vi tager turen tilbage til Coco Beach, nogle til fods og andre i små udriggerbåde. Det er jo ferie, så nu skal der slappes af ved poolen eller stranden resten af dagen.
Coco Beach er placeret i en kokospalme plantage og det bliver udnyttet. Som et lille afbræk, på ellers hård og udfordrende dag med badning og afslapning, besøger vi hotellets egen sæbefabrik, hvor at man kan se processen fra kokosnød til sæbe.
Kan man lide at snorkle og være ved vandet, så er man på det perfekte sted, og det skal selvfølgelig udnyttes, så vi tager en dag med
strand-hop, hvor vi sejler til nogle af de forskellige strande der er i nærheden af Coco Beach. På med snorkel udstyret og ud og udforske livet under vandet. Ord kan ikke beskrive hvor smukt livet er i koralrevene, alle regnbuens farver samlet på et sted både i form af fisk og koraller.
Med al den snorkling og alle de nye indtryk, skal man ikke glemme at slappe af, og det husker vi bestemt også, cirka hver anden dag er der mulighed for at bruge tiden som man har lyst og bare nyde at man sidder i paradis.
Med fornyet energi er det nu tid til at opleve lidt af livet over vandet. I dag er det tid til Tukuran tur, hvor vi starter med at sejle til Puerto Galera, hvor turen går videre herfra med Jeepney. Første stop vi tager på turen er ved Tamaraw vandfald, som er et fantastisk syn. Herefter kører vi videre op til en lille landsby hvor vi skifter jeepneyen ud med en oksekærre. Denne oksekærre tager os gennem malerisk jungle natur op til en lagune. Her kan man tage sig en forfriskende dukkert i lagunen og vi nyder også vores frokost i disse fantastiske omgivelser. Turen går retur til vores jeepney med oksekærre og på vejen hjem gøres der et lille stop hvor vi kan komme ind og se en af de lokaler landsbyer.
Til den næste oplevelse skal vi igen ud på vandet. Turen går til Bonito Island, som er en lille bitte ø ca. 1 times sejltur fra hotellet. Her er der igen mulighed for at nyde de fantastiske farver og formationer som livet under vandet byder på. Man skal ikke mere end et par meter ud fra stranden før der er et væld af liv og man igen befinder sig i en drømmeverden. Mens vi nyder livet, bliver der lavet en fantastisk grill buffet til os på stranden og her viser vores kaptajn på båden os også hvordan en rigtig fillipino fisker og griller sin frokost.
Vi er slet ikke færdige med den smukke og overdådige jungle natur. Nu skal vi nemlig til Aninuan Falls, som er et lille vandfald midt inde i junglen. Efter den obligatoriske sejltur og kørertur væk fra Coco Beach, begynder vores vandretur i junglen. Her kan man ikke andet end at nyde de omgivelser man er i, mens vi krydser små vandløb og siger hej til de lokale vi møder på vores vej. Da vi ankommer til vandfaldet, er det selvfølgelig tid til en dukkert i det 25 grader ”kolde” vand. Vi spiser vores sandwichs med lyden og synet af vandfaldet lige ved siden af os. På turen tilbage mod Jeepneyen går vi over bjergene og hele vejen kan vi nyde den mest ubeskriveligt smukke udsigt over de forskellige bugter og bjergtoppe. Så smukt at man helt glemmer at sveden drypper fra panden, en fantastisk afslutning på en fantastisk tur.
Efter en dag i junglen er det tid til en formiddag på stranden. Vi sejler ud til en øde strand, hvor vi er de eneste på stranden, her nyder vi et par timer i det skønne sand og ikke mindst i det helt fantastiske vand.
Vi nærmer os slutningen af vores rejse til paradis, der er kun 4 dage tilbage. Her løber vi ind i lidt modvind, som de fleste ved. Tyfonen Haiyan har nemlig kurs mod Filippinerne. Hotellet tager alle forholdsregler og vi bliver evakueret væk fra vores bungalows og til en mere sikker bygning. På grund af vejret går vi desværre glip af de sidste dages udflugter. Men hvis man skal vende denne oplevelse til noget positivt, så vil jeg sige at Coco Beach var det perfekte sted at være under stormen, vi lå i læ af bjergene og sad i en beton bygning, man opdagede slet ikke hvor slemt det faktisk blæste udendørs. Hotellets personale var fantastiske, og fik os til at føle os helt trygge. Skal man stå i en situation som denne, så stod vi det helt rigtige sted.
En fantastisk tur er slut og rejsen går nu mod det kolde nord igen. Vi siger farvel til alle de skønne mennesker der har taget sig kærligt af os de sidste 14 dage. Jeg blev uden tvivl betaget og fortryllet af Filippiners smukke natur og folkets utrolige imødekommenhed. Jeg kan ikke vente til jeg igen sætter kurs mod dette paradis.
Skrevet af Randi

Brasilien - Salvador, Lencois, Praia do Forte 20.09. til den 05.10.2013
20-09-13
Midt på dagen finder vi hinanden i Kastrup lufthavn, efter at de fleste forgæves har forsøgt at checke ind til Salvador og det går i fælles flok mod indcheckningsskranken og herefter i mindre flokke mod sikkerhedstjekket og det hellige shoppingområde.Velankommet til Lisabon lufthavn går vi hurtigt mod udgangen, hvor vi forgæves spejder efter vores køretur til hotel Amazónia Lisbon, som ligger i byens forretningsområde tæt på Marqués de Pompal pladsen. Efter et par telefonopkald får vi hentet chaufføren til bussen og igennem myldretraffiken efter arbejdstid til hotellet. Her går indcheckningen glat og allerede 20 minutter efter ankomsten er gruppen klar til at gå på opdagelse i byen. Vi starter med at se den imponerende Marqués de Pompal plads, går gennem Avenida da Liberdade mod Restauradores og gennem Rossio til Baixa, hvor vi endelig får valgt en restaurant midt på hovedgågaden. Efter måltidet foretrækker de fleste en hurtig taxitur hjem frem for endnu 3 kms vandring. Den lille gruppe, som vælger vandreturen gennem Barrio Alto, finder resten grinende på hotellets trappetrin efter en længere taxi sightseeing.
21-09-13
Turen til lufthavnen går hurtigere end forventet, så der bliver godt med tid til at proviantere i dens butikker, inden vi som nogle af de sidste boarder flyet til Salvador ca en halv time før afgang. Omkring 8 timer senere har vi krydset Atlanten og glæder os til at blive genforenet med vores kufferter, som kommer ud som noget af det sidste, efter vi har fået en god forsmag på Salvadors høje temperaturer og luftfugtighed. Vores lokalguide Emanuel står smilende klar til modtagelse og får os hurtigt til hotel Marazul ved stranden i Barra, hvor vi lige når at se den tidlige solnedgang over bugten Baia do Todos os Santos. Vores første Bahianske aftenmåltid indtager vi i fællesskab på den nærliggende lille restaurant Tudo Azul.
22-09-13
Efter et lækkert morgenmåltid henter Emanuel os med to minibusser. Vi skal en 10 min lang tur til havnen, hvor vi skal vente på at det bliver vores tur til at gå ombord på en skonnert, som skal tage os på oplevelser i Todos os Santos bugten. Efter 1½ times sejlads med levende sambarytmer, frugter og friske cocktails stiger vi i land på den lille ø Ilha dos Frades med 72 indbyggere og en skøn lille sandstrand. Her har vi tid til en øl og en badetur inden vi sejler videre til den større ø Itaparica, hvor vi pga tidevandet fragtes på vores frokostrestaurant af en mindre båd. Efter frokost tager vi en spadsertur langs stranden og bliver under friske sambarytmer sejlet tilbage mod Salvador. Vi spiser en lækker italiensk aftensmad på Restaurant Marinata på Barra Stadion.
23-09-13
Idag skal vi køre en del rundt for at se Salvador, så Emanuel henter os i en samlet bus. Vi starter turen tæt på hotellet ved byens kendte fyrtårn Farol da Barra. På vej gennem byen ser vi flere gange den lokale religion Gandomblés hellige Orishaer i en sø tæt ved et stadion, hvor der gøres klar til WM deltagelse. Vi besøger en ældre herre, som bor i et meget specielt hus, tæt på en tidligere guvernørbolig, indrettet som butik for hans dekorerede kakler. Vi får en rundvisning i den vigtige Bonfim kirke, hvor flere af os får bundet vores ønsker om håndleddet i form af farverige armbånd. Armbåndene signalerer foreningen mellem den katolske kirke og Gandomblé religionen. Turen går mod Commerció området, hvor vi først besøger Modelo markedet, med dets store udvalg i souveniers, og dernæst en juvelér. Vi tager Lacerda elevatoren til den øvre bydel med Praca do Sé og Pelourinhoen. Her starter vi med en 3 retters frokost, fortsætter med en rundvisning i den imponerende São Fransisco klosterkirke og slutter af med et besøg på den historiske Pelourinho plads.
24-09-13
Dagen er helliget den historiske naboby Cachoeira. Turen tager omkring 2 timer i bus. Halvvejs dertil besøger vi det lokale marked i den lille by Santo Amaro. Her er Emanuel hjemvant og viser os stolt spændende boder med ukendte grøntsager, soltørret kød, tobak og en lokal viagradrik. Ved Cachoeira starter vi på den anden side af den gamle jernbanebro udenfor byen São Felix på ranchen Fazenda Santa Cruz, hvor vi mødes af den velkommende familie og en varm frokost. Tilbage i São Felix besøger vi cigarfabrikken Dannemann, hvor vi først får en rundvisning i det komplicerede håndarbejde af en tysk pige, så en kaffe og sidst men ikke mindst muligheden for at adoptere et træ, som skal motivere os til at komme igen efter 5 år. I Cachoeira besøger vi det gamle fængsel fra kampen mod portugiserne og et gammelt kloster forlængst omdannet til hotel. Til aften prøver vi Barras store strandrestaurant Barravento.
25-09-13
For de fleste bliver dette en rolig dag hovedsageligt tilbragt ved hotellets runde pool, evt med en afstikker til det lokale shoppingcenter Barra Shopping og/eller til den travle strand ved hotellet. Dagen og opholdet i Salvador afsluttes med en middagsbuffet på hotellets egen restaurant.
26-09-13
Kvart over 5, hvor telefonvækningen, som er bestilt til kl 5, er igang, er de første klar til at tjekke ud fra hotellet. Det er en lidt møjesom- melig procedure, hvor barskabet skal tjekkes inden regningen kan betales. Den tidlige morgenbuffet er overdådig og mod forventning er alt og alle klar til afgang kl. 6. Turen går mod busstationen, hvor vi skal på en offentlig bus og på en mere end 7 timer lang fart til Lencois. Emanuel er med os helt til bussen lukker dørene og den første vi støder på, da dørene igen åbnes i Lencois er vores smilende guide for de kommende to dagsture i Chapada Diamantina Zeo. Han har en jeep og en personbil med til at fragte os og bagage de knap 200 meter til vores hjem for de kommede 3 nætter hotel Canto das Aguas. Her skal poolen straks afprøves og efter et par timers afslapning er gruppen klar til at indtage byen og et godt aftenmåltid ved skæve gadeborde på restaurant Lampião.
27-09-13
Morgenbordet overstiger alle forventninger og fulde af energi og gåpåmod begiver gruppen sig mod nye oplevelser i Nationalparken Chapada Diamantina. Den store drypstensgrotte Lapa Doce er dagens første store oplevelse og udfordring. Små hundrede meter under jordens overflade går det med lommelygter en lille kilomter gennem grotten mellem stalakitter og stalakmitter. Slukkes lygterne er mørket fuldstændigt. Bussen står klar til at fragte os videre til flere grotter og en flod, hvor vandet kan skinne som sølv, deraf navnet Pratinha. Vi indtager frokostbuffeten med udsigt til floden, ser grotten Pratinha, som floden udgår fra, med smukt klart vand, overvejer en svævetur på tværs af floden. Ender med at gå til den anden side for at få en opfriskende badetur. Inden turen går mod hotellets pool vælger det meste af gruppen at bruge dagens sidste kræfter på at se sollyset skinne i det ultrablå vand i grotten Gruta Azul. Flere af deltagernes slidte bentøj sætter begrænsninger for dagens oplevelser, men minibussen  klarer trods terrænets utilgængelighed opgaven godt. Hjemturen går forbi en kaffeplantage via en mere end 10 km lang jordvej. Vi spiser aftensmad i baggården hos slowfood restauranten Cozinha Aberta.
28-09-13
Zeo henter os igen kl. 8.30, nu med en ny chauffør og minibus. Idag går turen til parkens mest imponerende udsigt fra toppen af Pai Inácio (1120 moh) og til den sorte flod Rio Mucegezinho. Dagen starter med skyer og imens vi venter på at solen nedbryder dem, nyder vi et uplanlagt besøg i en orkidépark, hvor ejeren gladeligt viser rundt i sin store samling. Lige under halvdelen af gruppen tager hele turen fra parkeringspladsen til toppen af Pai Inácio. Den ventende belønning er en imponerende udsigt ud over parkens mest spektakulære højder fra et overraskende frodigt månelandskab. Turen til den sorte flod starter ved en souvenirbutik ved vejen. Efter mindre end ti minutters gang når vi floden og den grotte-restaurant, hvor dagens frokost serveres. Et veltilberedt lokalt måltid i mange skåle og fade. Efter maden er der fri badning i det colafarvede, men friske flodvand. Omkring halvdelen af selskabet vælger at prøve den 600 meter lange tur ved flodens side til vandfaldet Poco do Diabo og kun to fortsætter ned i dybet for at afprøve vandet. Samlet ved souvenirbutikken tager vi afsked med nationalparken. Til aften får restauranten Lampião endnu et besøg.
29-09-13
Udtjeckningen går glat, selv da strømmen går, og restauranten åbner tidligt for vores skyld med hele buffeten klar. Kl. 7 er jeepen pakket med vores bagage og vi begiver os mod den lokale busstation, hvor Zeo tager afsked med os. Bare få minutter senere end skemalagt ankommer den bus, der ca 6 timer senere har ført os direkte i armene på en ventende Emanuel. Efter en kort pause på stationen tager han os med to minibusser med direkte til vores sidste hjem på rejsen Hotel Via dos Corais i Praia do Forte. Her får vi snart tjekket ind, arrangeret aftensmad og tidlig morgenmad til den følgende dag, hvor vi skal tidligt på udflugt. Poolen bliver testet og aftensmaden er klar til servering allerede inden vi er kommet til bordet klokken otte. Efter maden lukker vi café Tango på den lille turistbys hovedstrøg.
30-09-13
Vi er alle klar til en kanotur, men finder ud af at den lokale arrangør Bahia Adventure først regner med at vi skal afsted dagen efter, så vi går i stedet en tur gennem byen til stranden, bader lidt og de fleste vælger at bruge dagen på at se på byen, nogle besøger skilpadderne ved TAMAR projektet, mens andre nyder hotelpoolen eller svinger i hængekøjen på altanen. Om aftenen mødes vi ved hotellets bar for at gå samlet i byen og spise på Restaurant Joaquin.
01-10-13
Vi bliver hentet af et meget alternativt køretøj, kaldet en jeep, men med plads til hele gruppen samt 3 fyre fra Iberostar resortet. Dagens kanotur starter ved en lille by nord for Praia do Forte med adgang til Imbassaifloden. Vi får veste på, en åre i hånden og går ned til floden, hvor 6 kanoer ligger og venter på os. Herfra går det i vandretningen til en lille strand, hvor vi stopper for at bade i flodens mudrede men behagelige vand og for en forsikring om at alle har det godt i kanoerne. Vi fortsætter et par årer fattigere og der går ikke længe inden Iberostar gruppen ligger sig på tværs af floden og vælter i, får kanoen fyldt med vand og tømt af de beredvillige monitører vi har med i flere af kanoerne. Vi andre fører os selvsikre frem mod flodens udmunding, hvor en smuk øde tropisk kokospalmefyldt sandstrand venter. Efter en gåtur dukker et par strandbarer op. De sælger både øl og friske kokosnødder. I den lille by bagved strandbarerne håber indbyggerne på at sælge os lidt hjemmelavede tasker eller lidt tøj inden vi finder vores transportmiddel for en hjemtur, der bliver noget mere interessant end forventet. Turen starter på sandvej gennem vild natur, men godt tilbage på hovedvejen sker det, som vores 5-mands lokale besætning ikke er forberedte på. En eksplosion lyder og et hjul er punkteret. Sagen undersøges og mændene beslutter at de andre hjul kan klare resten af turen hjem, så vi fortsætter i roligt tempo og når helskinnet - bare lidt senere - tilbage.
02-10-13
Hyggeligt selskab kan træffes ved poolen det meste af dagen, ellers er vi småspredt rundt i byens butikker, ved stranden eller hos skilpadderne. Om aftenen mødes vi i hotelbaren og går på restaurant Oba Muquecaria en etage over gågaden.
03-10-13
Samme alternative jeep er klar til at tage os med på nye oplevelser. Denne gang går turen i sydlig retning mod floden Pojuca og den atlantiske regnskov Sapiranga. Ved afhentning sidder 5 passagerer fra Iberostar allerede i vognen. Efter få kilometer af hovedvejen drejer vi af på en jordvej og bliver ført til et naturvejledningscenter, hvor vi får en rundvisning, som inkluderer en fremvisning af udstoppede dyr, som findes i området, men som vi højst sandsynligt ikke kommer til at møde på vores 20 min gåtur gennem Sapiranga reservatet. Ganske rigtigt møder vi ingen dyr på vejen. Da vi når floden ligger 9 kajakker og 2 motoriserede kanoer klar til os. De som lyster får en uinstrueret kajaktur på et kvarters tid med eller uden hjælper. Herefter ifører alle sig veste og gør klar til første af to motoriserede kanoture. Det mellemliggende stop er ved et traditionelt åbent fælleshus ved bredden med plads til over 100 mennesker. Her ligger udstyret klar til alle, som er klar til at prøve husets svævebane over floden – og tilbage igen. Der er ikke lang betænkningstid og de som vover, bliver ført op i tårnet og kastet ud i luften, hængene på en smal line, som får alle sikkert frem og derefter 50 meter væk en anden, som får alle lige så sikkert tilbage. Tilbage i de to kanoer sejler vi mod havet, under hovedvejen og snart efter ind til bredden hvor "jeepen" venter for at køre os til hotellet. Inden aftensmaden byder en af deltagerne gruppen på fødselsdagschampagne. Den bliver serveret ved bordet til det sidste aftenmåltid på hotellets restaurant og i Brasilien.
04-10-13
Vi skal tjekke ud igen, men denne gang kan vi vente til middag, så de fleste nyder en fredelig formiddag på hotellet og/eller en enkelt tur i byen inden Emanuel møder os til afgang mod Salvador lufthavn. Igen bliver det i to minibusser og trafikken volder mod forventning ingen problemer, så vi er tidligt fremme, men kan straks tjekke ind til de næste mange timers rejse. Både før og efter det, der kaldes boarding, bliver der mulighed for at brænde de sidste Real af. Afgangen til en kort nat går planmæssigt.
05-10-13
Vi ankommer tidligt til Lissabon lufthavn og har god tid til at inspicere alle dens butikker og dens livlige folkevrimmel. I Kastrup er vores kufferter blandt de første på bæltet og ikke alle når at få taget afsked inden vi er spredt for alle vinde. Tak for rigtigt godt selskab!
Skrevet af Lone

Rejseberetning fra Nadana Tours første rundrejse på Sri Lanka 2.03.-17.03.2013
Holdets deltagere mødtes i cafeen i Kastrup lufthavn og allerede inden sikkerhedskontrollen var nået, var masser af gode samtaleemner blevet berørt og holdet følte sig sikre på at det ville blive en tur med masser af godt selskab og humør. Vi mellemlandede i Frankfurt og fandt sammen hen til næste check-in skranke, blev således placeret i flok på den næsten ti timer lange tur til Colombo. Det gjorde stort indtryk på de søde stewardesser, hver gang den 14 kvinde og 1 mand store flok skålede.
I Colombo lufthavn blev der tid til at få vækslet til rupier, så der var til de første drinks, drikkepenge og souveneirindkøb, inden vi blev mødt af vores smilende lokalguide. Han havde planlagt at vi på midtvejen til vores første overnatningssted skulle stoppe og spise frokost ved en sø. Der blev også tid til små oplevelsesstop og til et dyp i poolen inden vi kunne nyde hotellets aftenbuffet. Vi havde ikke mere end lige rejst os fra poolen, da en elefant var på vej dertil. Den blev i løbet af aftenen advaret mod at nærme sig igen med dynamitskud.
Planen for andendagens morgen blev at vi skulle bestige Sigirya klippen og derefter mødes for at besøge Polonnaruwa. Men morgenen bød på regn, så vi kørte mod Polonnaruwa. Undervejs kom vi forbi en bryllupsreception, hvor lokalguiden søgte tilladelse til at vi kunne deltage. Vi lærte hvordan vi skulle lykkeønske brudeparret, og syntes det var en stor oplevelse at se de velklædte deltagere, men valgte at fortsætte mod vores mål inden parret ankom.
I Polonnaruwa besøgte vi middelalderbyens vigtigste ruiner og udgravninger og troede efter vi havde været ude og inde af bussen 4 gange, at vi var nået til frokosten, men skulle også lige nå at se en stor liggende buddha i en klippe, inden vi kunne prøve 16 skønne karryretter. Vores første safari blev en rigtig grinende rystesammen tur i Hurulu ECO park, hvor vi fik set rigtigt mange elefanter, især efter vi var kommet væk fra de våde jordveje og tilbage på asfalt.
Tredjedagen blev skudt igang med en ridetur på elefantryg foran den imponerende Sigiriya klippe. Kl. 10 var vi klar til at tage på en rigtig safaritur, som ingen havde forudset at vi først ville være tilbage fra kl. 20.30. Vi blev hentet i jeeps på hotellet og skulle undervejs igennem de små landsbyer nyde lidt forskelligt. Første stop blev på en skole, hvor vi kom med rundt og se klasseværelserne osv. og børnene kom med rundt for at se os. Så blev det til et picnicstop i en skov og adskillige stop ved private toiletter, efter mere end 5 timer nåede vi Wasgamuwa national park uden energi og med frygt for hjemturens længde. Men parken havde den mest fantastiske natur og virkeligt vilde elefanter og andre imponerende dyr, så vi fik den nødvendige energi til at klare hjemturen og grine af det hele.
6 friske piger og en veloplagt lokalguide suste næste morgen de ca. 1200 trin op på toppen af Sigiriya klippen for at nyde det imponerende bygningsværk og udsigten, inden turen gik videre til Dambulla. Her var første stop ved en bank automat, hvor næsten hele holdet suste ind på apoteket ved siden af og tømte hylderne for div. hostemediciner.
Da vi havde besøgt det imponerende tempel i Dambulla kunne vi have ventet længe på tørvejr, hvis ikke vores Co-pilot var kommet springende med armene fulde af paraplyer til os. Herefter havde vi forskellige interssante indkøbsmuligheder. Vi besøgte en træskærerfabrik og en herbal spice garden. Begge steder fik vi undervisning i egenskaber og metoder. Et par timer inden middagen nåede vi Queens hotel i Kandy.
Inden vi næste morgen kl. 7.30 forlod hotellet for at tage til Pinnawela, verdens eneste elefantbørnehjem, havde vi allerede opdaget at dagen på Sri Lanka regnes for en goddag at blive gift og i løbet af dagen var vi vidner til flere bryllupper. På elefantbørnehjemmet fik vi mulighed for at fodre et par elefanter inden gæster og elefanter stimede sammen ved floden for at nyde lidt vandplaskeri. 48 elefanter kunne vi tælle i floden til dagens formiddagsbad. Selvom tiden var kort blev der også tid til at få shoppet et par sommerkjoler. Tilbage i Kandy gik der hurtigt et par timer i et juvellermuseum med tilhørende butik og kvinderne så ud til at være lykkelige over muligheden for at bruge lidt at formuen. Sidst på eftermiddagen tog vi til Cultural Show, som er en flot opvisning i Kandyske danse, på vejen tilbage til Queens fortræffelige aftenbuffet besøgte vi Tandtemplet, hvor vi fik lov at se døren til skrinet med skrinene med tanden åbne og lukke.
Målet for vores 6. dag var Nuwara Elia i næsten 2000 meters højde, så alle var forberedt på at turen førte til en noget mildere temperatur end de ca 30 grader vi havde haft det godt med indtil da. Vi startede med en lang og rolig spadserertur gennem Peradeniya Botanisk Have, som er startet som royal forlystelseshave i 1371 og selv i dag er enhver konge værdig. Inden frokost havde vi nået Glenloch tefabrik, hvor vi spiste og blev vistrundt på fabrikken. Resten af vejen til Alpine hotel bød på vandfald som gode fotomuligheder.
Inden aftensmaden tog vi en spadsertur gennem byen, hvor flere af os fik handlet spiritus til de kommende dage. Efter middagen underholdt vores lokalguide med et par sange.
Efter bare en nat var vi klar til at forlade hotellet igen og søge mod varmere egne sydpå. Turen startede med en spændende togtur på 3. klasse til Haputale og fortsatte i øsende regn til et frokoststed ved en flod og videre til hotellet i Embilipitiya ved Chandrikasøen. Om fomiddagen holdt vi fri for at nyde solen ved poolen og efter frokost var vi klar til vores 3. jeepsafari i Udawalawe national park få km fra hotellet. Parken bød på fuld valuta i form af masser af elefanter, vandbøfler, påfugle, papegøjer, ørne, en jakal og en krokodille. Lidt for ivrige efter at komme til at se en krokodille måtte den ene bil trækkes igennem et vandhul og passagerne måtte skrubbes for at blive klar til middagen på hotellet. Her havde vores lokalguide arrangeret et kalypsoband, så han igen kunne komme til at synge sine lokale sange for os.
Udmattede, mætte af oplevelser og alligevel triste over at rundturen var ved at lakke mod enden kørte vi på vores 9. morgen mod Unawatuna, igen skulle vi have lidt oplevelser med undervejs. Vi stoppede i en landsby, hvor det ugentlige gademarked var igang og senere i et område, hvor indbyggerne producerede ris, stoppede vi ved et lille hus, som med to senge husede minimum 5 personer, som var så beærede over vores besøg, at de sagde at gud havde været forbi. For at tage ordentligt afsked med vores hjælpsomme besætning spiste vi frokost i en have ved kysten i Weligama, og kvitterede for lokalguidens mange sange med et par danske sange. Afskeden blev så rørende at både besætningen og flere af os kvinder måtte fælde en tåre. Vel ankommet til vores hotel ved stranden indtog vi vores middag på stranden med fødderne i sandet. De kommende dage holdt vi os det meste af tiden tæt på stranden, bare med et par afstikkere til nabobyen Galle.
Lone Kristensen, Sri lanka 18.03.2013

Ingen afgift, tillæg eller bagagegebyr - Kun rene priser
Altid inkluderet - Enkeltværelse - Morgenmad - Transfer - Flymad - Rejseleder

NADANA TOURS - Grønningen 10 - 5330 Munkebo - Tlf. 75757595 - CVR-nr. 15257784 - info.nadana@gmail.com
Man-fre kl. 10-16 - Lørdag kl. 11-13 - Rejsegarantifonden nr. 1051 siden 1996 - © NADANA TOURS